הסוד של הספורטאים ושתי טכניקות אפקטיביות להתאוששות מפציעות ספורט

בספורט, הן החובבני והן המקצועי, השרירים והגידים שמחזיקים אותם הם הבסיס שעליו בנויה כל הפעילות. בלי שרירים חזקים ובריאים, אף ספורטאי או ספורטאית לא יוכלו להמשיך לעסוק בפעילות האהובה עליהם ולהגיע לרמת ביצועים משביעת רצון. 

אחד המכשולים המשמעותיים ביותר שעומדים בפני הספורטאים הוא הסוד שאותו רבים מהם לא אוהבים לחשוף: שלב ההתאוששות מהפעילות הספורטיבית. התאוששות זו היא למעשה תהליך שבו השרירים מקבלים חומרים מזינים שנקראים נוטריאנטים ועליהם נמנה גם החמצן, שהוא כנראה הנוטריאנט הבסיסי ביותר, ומתקנים את עצמם אחרי האינטנסיביות של הפעילות הגופנית. למרות שאין שום מטה קסם שיכול לגרום לשרירים להתאושש באופן מיידי ותמיד יידרש זמן התאוששות כלשהו, יש כמה טכניקות מצוינות ופשוטות שמטרתן לצמצם את זמן המנוחה שהשרירים זקוקים לו כדי שהספורטאים יוכלו לחזור לפעילות במהירות רבה יותר ובמצב גופני משופר. הנה שתיים מהן.

מתיחות אינטנסיביות

מתיחות הן בין טכניקות ההתאוששות הטובות ביותר כי הן משפרות את זרימת הדם לשרירים שנמתחים. בדרך זו, יותר נוטריאטנים מגיעים לשרירים ותהליך ההתאוששות הופך מהיר יותר. יתרון נוסף למתיחות הוא שהן יכולות לשפר את טווח התנועה של השריר, כך שהן לא רק מאפשרות לשרירים להתאושש מהר יותר אלא גם עוזרות לספורטאים לשפר את הגמישות והביצועים שלהם. 

אילו מתיחות מומלצות להתאוששות של שרירים? ובכן, יש כמה סוגים שונים של מתיחות מומלצות לספורטאים. שני הסוגים השכיחים ביותר הם מתיחות סטטיות, שמותחות את קבוצת השרירים עד נקודה מסוימת ומחזיקות במתיחה למשך פרק זמן ספציפי, ומתיחות דינמיות, שכרוכות בתנועה ומותחות יותר משריר אחד. לאחר פעילות גופנית, מומלץ לשלב בין שני סוגי המתיחות הללו עם דגש על השרירים שעבדו הכי קשה. 

לשפר את זרימת הדם או הריפוי הסודי של הספורטאים

הנוטריאנטים שנישאים בדם הם חשובים כי בסופו של דבר, הם נשלחים לשרירים המתאוששים ומאפשרים להם להתחיל את תהליך ההחלמה של סיבי השריר, כדי להפוך אותם לחזקים יותר. בלי אספקת דם ראויה, השרירים לא יקבלו את אבני הבניין החשובות הללו ובעקבות זה, ההתפתחות שלהם תוגבל. כמה מטכניקות ההתאוששות של שרירים שיכולות לתרום לשיפור זרימת הדם כוללות את המתיחות שאותן הזכרנו קודם, וכן הקפדה על תזונה בריאה שלא גורמת לסתימת עורקים או ורידים.

דרך נוספת וחדשנית יותר לשיפור זרימת הדם ותיקון הרקמות היא טיפול בתא לחץ. תא לחץ הוא מתקן שבתוכו מוזרם חמצן טהור בלחץ גבוה (בין 2.5 ל-3 אטמוספרות, לעומת אטמוספרה אחת באוויר הרגיל), כך שנפחים גדולים יותר של חמצן, עד פי 20 יותר מאלה שנכנסים לגוף מהאוויר החופשי,  מגיעים לדם ונספגים ברקמות הגוף.

מחקר שנערך ב-2019 על שתי קבוצות ספורטאים שסבלו מפציעות בשרירים שנגרמו מפעילות ספורטיבית, בחן את ההשפעה של טיפול בתא לחץ על קבוצה אחת בהשוואה לקצב ההתאוששות וההחלמה של קבוצת ביקורת, שלא טופלה בתא לחץ. בקבוצה שטופלה בתא לחץ נצפו רמות גבוהות יותר של חומרים שהגוף מייצר ועוזרים לשרירים להתאושש – כמו מיוגלובין, שמעביר חמצן לרקמות – וכן שיפור משמעותי ברמות הכאב. בו בזמן, בקבוצה שלא טופלה בתא לחץ לא נצפו שיפורים כלל. 

להעשרת הגוף בחמצן לאחר עיסוק בספורט יש כמה יתרונות:

  1. החמצן מחדש את הנשימה בתאים שנפגעו, מעורר מחדש את חילוף החומרים ומאפשר לתאים להבריא ולהתפתח.
  2. החמצן עוזר לרקמות הגוף, ובכללן השרירים, להתאחות ולהחלים
  3. הריכוז הגבוה של חמצן בלחץ מאפשר לחמצן לחדור לרקמות שאליהן הוא מתקשה להגיע בתנאים רגילים, ולנקות רעלים ורדיקלים חופשיים, שפוגעים בפעילות התאים.
  4. גם המוח נהנה מריכוזים גבוהים יותר של חמצן, כך שיכולת הריכוז של הספורטאים משתפרת.
  5. זרימת הדם המוגברת משמעה שגם תאי דם לבנים, שנלחמים בזיהומים ובדלקות, זמינים יותר לרקמות.

שתפו אם אהבתם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

אנחנו נמצאים ברחוב יהושע הצורף 9 באר שבע